black decorative triangle
TRIXXO Dienstencheques

Veelgestelde vragen

Vragen voor klanten

Waarvoor kan ik dienstencheques gebruiken?

Voor al onze diensten betaal je bij ons simpelweg met dienstencheques. Dit geldt ook voor onze strijkateliers. In ruil voor één dienstencheque kan je één uur huishoudhulp betalen. Huishoudhulp omvat alle alledaagse huishoudelijke taken, zoals bijvoorbeeld schoonmaken, maar ook wassen en strijken, koken en boodschappen doen.

Waarvoor mogen dienstencheques niet gebruikt worden?

Werken in de tuin, kinderoppas, het verzorgen van dieren en hun woonplekken, het onderhoud van gemeenschappelijke traphallen alsook van beroepslokalen (zoals winkels, bureauruimtes, dokterspraktijken), het lappen van ramen in onaangepaste omstandigheden (met gevaar voor vallen),...

Hoeveel kost huishoudhulp/poetshulp?

In ruil voor één dienstencheque kan je één uur huishoudhulp betalen. Als particulier kan je dienstencheques aankopen voor 9 euro per cheque. Dienstencheques zijn fiscaal aftrekbaar. Dit wil zeggen dat je na fiscale aftrek :

  • Voor Vlaanderen: Slechts 7,20 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 1,80 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon. 
  • Voor Brussel: Slechts 7,65 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 1,35 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon. 
  • Voor Wallonië: Slechts 8,10 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 0,90 euro per cheque voor de eerste 150 aangekochte dienstencheques per persoon. 

Als klant bij TRIXXO Dienstencheques rekenen we een abonnementskost van 72 euro per jaar aan. Deze kost wordt één maal per jaar gefactureerd. In geval van aansluiting bij TRIXXO Dienstencheques in de loop van een begonnen kalenderjaar betaal je 6 euro per maand voor de resterende maanden van het kalenderjaar beginnende vanaf de maand volgend op de maand van inschrijving bij TRIXXO Dienstencheques. Deze abonnementskost geldt niet voor de klanten van ons strijkatelier.

Waarvoor wordt deze abonnementskost precies gebruikt?

De dienstencheque staat in functie van het betalen van het loon van jouw huishoudhulp. Deze abonnementskost wordt gebruikt voor de administratieve ondersteuning en planning vanuit onze backoffice, alsook de constante verbetering van onze dienstverlening zoals: opleiding en begeleiding van jouw huishoudhulp.

In ruil voor deze abonnementskost word je, als klant van TRIXXO Dienstencheques, lid van het TRIXXO Loyalty programma. Via dit programma ontvang je je eigen voordelenkaart, met meer dan 1000 euro aan kortingen per jaar.

Hoe bestel ik dienstencheques?

Je kan dienstencheques bestellen via:

Dit is dus afhankelijk van de regio waarin je woont.

Zodra je je gebruikersnummer ontvangen hebt, kan je dienstencheques bestellen. Maak 9 euro per dienstencheque over op de bankrekening van Sodexo. De minimale bestelling bedraagt 10 dienstencheques. Heel belangrijk: in het vak gestructureerde mededeling van je overschrijving moet je jouw gebruikersnummer vermelden.

Sodexo en TRIXXO Dienstencheques zijn twee verschillende bedrijven. Sodexo houdt zich enkel bezig met het bezorgen van dienstencheques terwijl TRIXXO het contract en de planning van de huishoudhulpen beheert.

Hoe gebeurt de betaling? Moet ik de dienstencheques meegeven aan mijn huishoudhulp?

Papieren dienstencheques: Na het bezoek van je huishoudhulp overhandig je de dienstencheques, gelijk aan het aantal gepresteerde uren, aan je huishoudhulp. Indien je niet thuis bent op het moment dat je huishoudhulp aanwezig is, kan je de cheques op voorhand voor hem/haar klaarleggen.

Elektronische dienstencheques: De huishoudhulp registreert zijn/haar prestaties op de dag van de prestatie met behulp van een telefoontoestel, al dan niet ter beschikking gesteld door de klant. Indien de huishoudhulp zijn/haar prestaties niet zelf kan doorbellen zal één van onze kantoren dit doen. Nadat de prestatie werd doorgebeld kan je als klant online bevestigen. Geef dus gerust jouw gebruikersnummer door aan het kantoor en jouw huishoudhulp.

Hoe lang zijn dienstencheques geldig?

Dit hangt af van jouw woonplaats:

  • Vlaanderen: 12 maanden
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 6 maanden
  • Wallonië: 8 maanden

Er werd beslist dat de dienstencheques die in de periode van de coronacrisis vervallen, langer geldig blijven. Deze dienstencheques zullen een geldigheidsduur van 15 maanden hebben in plaats van 12 maanden hebben. Dit betekent dat bijna vervallen cheques nog 3 maanden extra geldig blijven.

Wat doe ik met dienstencheques die ik niet meer zal gebruiken of die bijna vervallen zijn?

Voor elke niet-gebruikte dienstencheque kan je voor de vervaldatum van de cheque een terugbetaling of omruiling aanvragen. Dit is geheel gratis, zowel voor papieren als elektronische dienstencheques.

Elektronische dienstencheques
De omruiling of terugbetaling van elektronische dienstencheques kan via de beveiligde zone op: soeasy.sodexo.be

Papieren dienstencheques
Hiervoor dien je een formulier in te vullen op de website van Sodexo. 

  •  Vlaanderen
  •  Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  •  Wallonië

Mijn papieren dienstencheques zijn: verloren, gestolen, niet toegekomen, hebben foute vermeldingen.

Zo’n dingen gebeuren. Geen probleem. Dien een formulier in bij Sodexo om dit op te lossen.

  • Vlaanderen
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  • Wallonië

Hoeveel dienstencheques per jaar kan ik bestellen?

De minimale bestelling per aankoop bedraagt 10 dienstencheques.

  • Individuele gebruikers kunnen 500 dienstencheques per jaar bestellen: 400 aan 9 euro en 100 aan 10 euro.
  • Een éénoudergezin kan per kalenderjaar maximaal 2000 dienstencheques bestellen aan 9 euro.
  • Gezinnen kunnen 1000 dienstencheques per jaar bestellen: 800 aan 9 euro en 200 aan 10 euro. Onder ‘gezin’ wordt verstaan: alle personen die volgens het attest van gezinssamenstelling uit het bevolkingsregister ingeschreven zijn op hetzelfde adres.

TIP: In een gezinssituatie kan je de meerkost vermijden door extra dienstencheques aan te kopen met een nieuw gebruiksnummer op naam van de partner. Het gebruik van dienstencheques wordt wel beperkt tot 1000 dienstencheques per gezin. Door jullie beiden in te schrijven bij Sodexo en dienstencheques aan te kopen, zal jouw gezin jaarlijks het dubbel in mindering kunnen brengen.

  • Val je onder een speciale categorie (eenoudergezin, gehandicapte persoon, ouder van minderjarige gehandicapte kinderen, ouder persoon die een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden geniet), dan wordt je aankooplimiet na goedkeuring verhoogd tot 2000 dienstencheques per jaar aan 9 euro.

Hoe gebeurt de fiscale aftrek?

Elk jaar ontvang je in maart een fiscaal attest van Sodexo. Dit formulier moet je bij de belastingaangifte voegen. Wanneer je elektronische dienstencheques gebruikt, is dit attest ook beschikbaar in de beveiligde Gebruiker Zone van Sodexo. Nog handiger, normaal gezien zijn de gegevens van je fiscaal attest automatisch voor- ingevuld in je belastingaangifte.

Voor Vlaanderen: Slechts 7,20 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers jaarlijks een belastingvermindering van 1,80 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon.

Voor Brussel: Slechts 7,65 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 1,35 euro per cheque voor de eerste 167 aangekochte dienstencheques per persoon.

Voor Wallonië: Slechts 8,10 euro betaalt voor één uur hulp in het huishouden. Je ontvangt immers een jaarlijks een belastingvermindering van 0,90 euro per cheque voor de eerste 150 aangekochte dienstencheques per persoon.

Kan ik de aankoop van mijn dienstencheques automatiseren?

Dat kan. We raden je aan om een domiciliëring aan te maken bij je bank tussen jezelf en Sodexo. Zo hoef jij er zelf niet meer aan te denken.

Kan ik mijn aangekochte dienstencheques doorgeven en familie of vrienden?

Dit is niet mogelijk. De dienstencheques staan steeds op naam waardoor het onmogelijk is om deze door te geven.

Mag mijn zus/broer/mama,… bij mij komen poetsen met dienstencheques?

Het is sowieso verboden dat de huishoudhulp op hetzelfde adres woont als de klant.
Ook familieleden tot de tweede graad mogen wettelijk niet ingezet worden met dienstencheques.
Dat zijn: partner, ouders, schoonouders, kinderen, schoonzoons, schoondochters, broers, zussen, kleinkinderen, opa's, oma's, schoonzussen, schoonbroers, stiefzussen en stiefbroers.

De volgende familieleden mogen wel via dienstencheques bij jou aan de slag: ooms, tantes, neven en nichten (kinderen van een broer of zus), overgrootouders en achterkleinkinderen. Ook hier mogen deze personen niet op hetzelfde adres wonen als jij, de gebruiker.

Brengt mijn huishoudhulp zijn/haar eigen materiaal mee?

Neen, dat is niet de bedoeling. Als klant dien je zelf het werkmateriaal ter beschikking te stellen. Wat je huishoudhulp precies nodig heeft om zijn/haar werk uit te voeren bespreken jullie best samen.

Zal er een vaste huishoudhulp bij me langskomen?

We gaan steeds op zoek naar een vaste huishoudhulp voor jou en je gezin. Wanneer je huishoudhulp op vakantie is of ziek is kan hij/zij natuurlijk niet langskomen. Het is mogelijk om tijdens deze periode vervanging te krijgen van een collega, maar dat kan je helemaal zelf kiezen natuurlijk.

Wat als ik op vakantie ben? Kan ik dan de huishoudhulp tijdelijk afzeggen?

Ja hoor dat kan. Als klant kan je 5 keer per kalenderjaar de geplande huishoudhulp afzeggen. Hiervoor vragen we je wel om ons een week op voorhand in te lichten. Zo kan de huishoudhulp eventueel tijdelijk bij een ander gezin aan de slag gaan. Wil je de huishoudhulp langer dan twee weken opschorten? Dan breng je ons hier een maand op voorhand van op de hoogte.

Wat als mijn huishoudhulp iets stukmaakt?

Een ongelukje kan altijd gebeuren. In geval van schade breng je ons hier schriftelijk van op de hoogte binnen de week. Daarna wordt er door ons een schadedossier opgesteld zodat we dit ongemak snel samen de wereld uit kunnen helpen.

Vragen voor klanten - Coronavirus

Ben ik als klant verplicht om tijdens de coronacrisis mijn huishoudhulp te laten langskomen?

We bevinden ons nog steeds in een ongeziene periode en we hopen van harte dat het goed gaat met: jou, je gezin, je familie en je vrienden. Aan alle collega’s en klanten die geconfronteerd worden met het virus, zelf of via familie of vrienden, heel veel beterschap, moed en sterkte!

Momenteel ben je als klant van TRIXXO Dienstencheques dan ook vrij om te kiezen of jouw huishoudhulp langskomt of niet. Dit voorlopig tot en met 31 augustus.

Welke maatregelen worden er getroffen door TRIXXO Dienstencheques?

Onze huishoudhulpen:

  • Wassen regelmatig hun handen;
  • Ontvangen van TRIXXO Dienstencheques een veiligheidspakket;
  • Reinigen grondig bij aankomst de belangrijkste aanraakpunten: deurklinken, lichtschakelaars, ... en herhalen dit als ze weer vertrekken;
  • Dragen tijdens hun werk handschoenen en eventueel een mondmasker;
  • Zorgen voor een goede verluchting door met open ramen en deuren te werken;
  • Houden minstens 2 meter afstand met elk individu;
  • Poetsen enkel kamers waar niemand aanwezig is.

    Daarenboven vragen wij aan jou (onze klanten):

    • Dat de kamers op voorhand verlucht worden;
    • Dat de huishoudhulp in een ruimte kan werken waar er niemand aanwezig is;
    • Dat er geen niet-essentiële bezoeken plaatsvinden tijdens de werkuren van uw huishoudhulp;
    • Een mogelijkheid om de handen te wassen;
    • Een propere handdoek en vloeibare handzeep;
    • En uiteraard het poetsmateriaal en de producten, zoals steeds.

    Heb je dienstencheques (zowel papieren als elektronische) die bijna vervallen?

    Er werd recent beslist dat de dienstencheques die in de periode van de coronacrisis vervallen, langer geldig blijven. Deze dienstencheques zullen een geldigheidsduur van 15 maanden hebben in plaats van 12 maanden hebben. Dit betekent dat bijna vervallen cheques nog 3 maanden extra geldig blijven.

    Valt de administratieve vergoeding voor dit jaar weg gezien de situatie?

    Helaas kunnen we de administratieve kost van dit jaar niet laten vallen, mits dit ook voor ons een periode van overmacht is. Indien je een huishoudhulp wenst in deze periode, laat dit weten via de link die je ontving via mail of sms. Wij doen ons uiterste best om de huishoudhulp zo snel mogelijk opnieuw voor je op te starten. Gezien de huidige overmachtssituatie kunnen we echter geen hulp garanderen.

    We volgen de maatregelen op de voet. Moesten er wijzigingen optreden, brengen we je hier meteen van op de hoogte. Hopelijk kunnen we rekenen op jouw begrip. Alvast hartelijk bedankt.

    Tijdelijke werkloosheid voor Huishoudhulpen – Coronavirus

    Wat met mijn contract tijdens een periode van tijdelijke werkloosheid?

    Je blijft gewoon werknemer van TRIXXO, maar kan tijdelijk niet werken omwille van deze overmacht tot het ogenblik dat wij weer veilig aan de slag kunnen.

    Hoe lang zal dit duren?

    Hoe lang deze situatie zal duren? Helaas kunnen wij hier momenteel geen antwoord op geven. Hierbij brengen we je dan ook op de hoogte dat wij de maatregel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht voorlopig zullen aanhouden tot en met 31 augustus. 

    Wel is het mogelijk om nu al (gedeeltelijk) opnieuw aan de slag te gaan. Dit zou betekenen dat je voor de gewerkte dagen uiteraard je volledige salaris zou ontvangen (inclusief maaltijdcheques) in plaats van de tijdelijke werkloosheidsvergoeding van 70%. Gedeeltelijk opnieuw opstarten is ook mogelijk. Ook vervangingen zijn niet verplicht. Je aanmelden als kandidaat kan via de link die je ontving via mail of sms.

    Wat met mijn inkomen?

    Je zal gelukkig niet zonder inkomen vallen. Enerzijds is er de werkloosheidsuitkering en anderzijds is er een supplement bij de werkloosheid ten laste van de RVA.

    Werkloosheidsuitkeringen?

    In geval van tijdelijke werkloosheid heb je recht op uitkeringen. De overheid heeft deze uitkering tijdelijk (voorlopig tot 30/6/2020) verhoogd naar 70 % van jouw brutoloon. De dag uitkering bedraagt momenteel minstens 55,59 en maximaal 74,17 EUR (bedragen vanaf maart 2020). Het aantal uitkeringen wordt berekend in functie van het aantal uren dat je tijdens een maand tijdelijk werkloos werd gesteld. Ben je de hele maand werkloos? Dan wordt het dagbedrag gemiddeld vermenigvuldigd met 26. Op het bedrag van de tijdelijke werkloosheidsuitkering wordt een bedrijfsvoorheffing van 26,75% ingehouden.

    Supplement ten laste van de RVA

    Tijdelijke werklozen op basis van overmacht (niet om medische redenen) krijgen van de RVA een toeslag van 5,63 euro per dag tijdelijke werkloosheid bovenop de hogervermelde werkloosheidsuitkering. Dit bedrag wordt ook mee in rekening gebracht voor de berekening van de bedrijfsvoorheffing van 26,75 %.

    Verlies ik deze toeslag van 5,63 euro per dag wanneer ik gedeeltelijk opnieuw opstart?

    Nee, deze toeslag verlies je niet. De RVA laat momenteel een versoepeling toe van de regels in die zin dat je in het systeem van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht gewerkte dagen mag afwisselen met niet-gewerkte dagen. Voor iedere dag tijdelijke werkloosheid wegens overmacht ontvang je een bedrag van 5,63 euro. Die toeslag wordt niet afgenomen bij een gedeeltelijke werkhervatting. Je dient geen extra stappen te ondernemen.

    Hoe zit het met de mensen die geen recht hebben op tijdelijke werkloosheid?

    Indien je denkt niet in aanmerking te komen voor uitkeringen tijdelijke werkloosheid, raden we je aan om dit op te nemen met uitbetalingsinstelling aangezien iedere situatie individueel te bekijken is. Allesinds is het zo dat in geval van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht (zoals bij ons momenteel nog het geval is) er geen toelaatbaarheidsvoorwaarden gelden. Dit betekent dat je geen minimum aantal arbeidsdagen moet kunnen bewijzen alvorens recht te hebben op uitkeringen.

    Wat moet ik als werknemer zelf ondernemen om uitkeringen aan te vragen?

    Eerst en vooral raden we je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen bij jouw uitbetalingsinstelling (ABVV, ACV, ACLVB of Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen voor wie niet gesyndiceerd is). Daar kunnen ze al het nodige doen om jouw dossier in orde te brengen.

    Welke formulieren moet ik dan invullen of bijhouden?

    Indien je voor de maand maart nog geen uitkeringsaanvraag hebt ingediend bij jouw uitbetalingsinstelling moet je zo snel mogelijk een vereenvoudigd formulier C3.2-WERKNEMER-CORONA indienen bij jouw uitbetalingsinstelling. Wij raden je aan om hiervoor contact op te nemen met je uitbetalingsinstelling. Opgelet: Indien je voor de maand maart al een uitkeringsaanvraag hebt gedaan je in april verder tijdelijk werkloos bent, moet je voor april geen nieuwe aanvraag indienen. Je moet echter niet in het bezit zijn van een controleformulier C3.2A, en dit vanaf 1 maart tot en met 30 juni. Meer info en het modeldocument C3.2-WERKNEMER-CORONA vind je terug via onderstaande link: https://www.rva.be/nl/nieuws/hoe-vraagt-u-als-werknemer-uitkeringen-als-tijdelijk-werkloze-aan

    Welke datum moet ik als eerste dag invullen op het vereenvoudigde aanvraagformulier C3.2-WERKNEMER-CORONA?

    Hier vul je de eerste dag in waarop je effectief werkloos werd gesteld (dus geen eventuele nog gewerkte dagen).

    Kan ik ook tijdelijke werkloos zijn en uitkeringen ontvangen indien ik een bijberoep (zelfstandig of werknemer) uitoefen?

    Er wordt tot en met 30 juni 2020 een versoepeling toegestaan voor tijdelijk werklozen die, vóór ze op tijdelijke werkloosheid werden gesteld, al een bijberoep uitoefenden. De inkomsten uit uw bijberoep hebben geen invloed op de werkloosheidsuitkering. Tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid een nieuw bijberoep opstarten zal wel een impact hebben op uw werkloosheidsuitkeringen. De inkomsten van een nieuwe tewerkstelling zijn niet cumuleerbaar met de werkloosheidsuitkering. Wij adviseren je in dit geval om dit zo snel mogelijk op te nemen met je uitbetalingsinstelling aangezien iedere situatie individueel te bekijken is.

    Wat als we een door de verzekering een erkende medische verklaring voor arbeidsongevallen hebben?

    De lopende arbeidsongevallen blijven zo staan. Deze blijven door de verzekering uitbetaald.

    Ik was in ziekte op het moment dat de tijdelijke werkloosheid werd ingevoerd. Wat is nu mijn statuut?

    Door de invoering van de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht ontvang je nog het gewaarborgd loon tot daags voor de aanvang van de tijdelijke werkloosheid. Vanaf de dag van de invoering van tijdelijke werkloosheid stopt het recht op gewaarborgd loon bij en ontvang je ziekte-uitkeringen. Verwittig in dat geval dus je mutualiteit. Van zodra je genezen bent en er nog steeds sprake is van tijdelijke werkloosheid, heb je terug recht op werkloosheidsuitkeringen.

    Ik ben ziek geworden tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid. Wat moet ik doen?

    Indien je ziek bent geworden tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid is er geen recht op gewaarborgd loon, noch op werkloosheidsuitkeringen. Je hebt ook dan recht op ziekte-uitkeringen. Verwittig ons dan en ook je mutualiteit.

    Wat gebeurt er met je verlof dat je hebt ingezet tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid?

    Tijdelijke werkloosheid is niet mogelijk op geplande vakantiedagen.

    Worden de dagen tijdelijke werkloosheid wegens overmacht meegeteld voor de berekening van de jaarlijkse vakantie van volgend jaar?

    De werkloosheidsdagen tijdelijke werkloosheid wegens overmacht van de periode van 12 februari 2020 tot en met 30 juni 2020 zullen gelijkgesteld worden voor de jaarlijkse vakantie.

    Ontvang ik nog maaltijdcheques tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid?

    De dagen en uren van tijdelijke werkloosheid tellen niet mee voor de berekening van de maaltijdcheques. Hiervoor komen enkel de effectief gepresteerde uren nog voor in aanmerking.

    Ik heb nog dienstencheques om in te leveren. Hoe moet dat gebeuren?

    Wij vragen je om deze toch nog zo snel mogelijk binnen te brengen. Wij kunnen het binnenbrengen van de cheques laten plaatsvinden in veilige omstandigheden.

    Wat met mijn klanten?

    Deze werden op de hoogte gebracht via: mail, sms of telefonisch. Uiteraard mag je hen ook zelf verwittigen.

    Ik wil graag uitstel vragen voor de aflossing van mijn hypothecaire lening bij de bank. Zij vragen een attest dat bewijst dat ik tijdelijk werkloos ben geweest. Kunnen jullie mij dit bezorgen?

    Wij hebben hiervoor contact opgenomen met de bankwereld om te weten hoe zo’n attest er zou moeten uitzien. Er bestaat hier vandaag geen standaard formulier voor. Wij raden je aan om dus je loonbrief hiervoor mee te nemen naar de bank. Dit is een wettelijk document waarop ook alle informatie vermeld staat.

    Krijg ik de feestdag van 13 april , 1 mei, 21 mei, 1 juli en 21 juli uitbetaald?

    Indien je op ononderbroken op economische werkloos staat vanaf 16 of 19 maart, wordt de feestdag ten laste genomen door de RVA. Je krijgt voor die dag een uitkering.

    Als ik besluit gedeeltelijk opnieuw op te starten, ben ik dan verplicht om mijn volledig uurrooster op te nemen en vervangingen te doen?

    Mocht je nog niet opnieuw zijn opgestart, maar heb je wel interesse, registreer je via de link die je ontving via mail of sms. Wij nemen verder contact met je op. Je bent niet verplicht om al je uren weer opnieuw op te nemen. Gedeeltelijk opnieuw opstarten is ook mogelijk. Ook vervangingen zijn niet verplicht.